جاري تحميل ... مدرسة البنادق الهوائية

من أنا

صورتي
أهوى الصيد والرماية منذ الصغر، وتلاقت هوايتي مع مجال عملي فأخذت على عاتقي نشر ما تعلمته من علم لمن يبحث عنه من الهواة الجدد والقدامى، وذلك لما عانيته من شح المعلومة الصحيحة في وطننا العربي، وقلة من يشاركون علمهم مع غيرهم لظنهم أن الرزق يزيد كلما زاد جهل "الزبون"!!

إقرأ أيضاً

إعلان في أعلي التدوينة

شركات البنادق الهوائيةمقالات وشروحات

شركات البنادق الهوائية - الجزء الأول

شركات البنادق الهوائية

المصري والتركي والصيني

بعد ما اتعرفنا على أنواع البنادق الهوائية ومراحل تطورها هنتكلم عن أهم الشركات المنتجة والمصنعة للبنادق الهوائية، ودة علشان لما تقرر تبدأ الهواية أو تشتري أو تحدث سلاحك تكون عارف انت هتشتري إيه .. وليه ..

شركات البنادق الهوائية كثيرة جدا ومتنوعة وكمان متخصصة ، يعني فيه شركات معروف انها ذات جودة منخفضة وسعر منخفض وشركات تاني ذات جودة عالية وسعر مرتفع وكمان هنلاقي المتوسط. وفي السطور التالية هنستعرض أهم الشركات بحسب البلد

الشركات المصرية

يعتبر ذات جودة منخفضة، ويقتصر على موديلات محدودة من بنادق الاسبرينج فقط من إنتاج شركة المعادي للصناعات الهندسية (مصانع حربية) ، ولم يتم تطويره من فترة كبيرة.

عندهم موديل إسمه "رمسيس" ودة بيكون عيار 4.5 مم، وموديل تاني إسمه "معادي" ودة عيار 5.5

بندقية رمسيس

بندقية معادي

بندقية رمسيس

الشركات التركية

تركيا منطلقة بقوة في عالم الأسلحة الهوائية وعندهم أكثر من شركة وشغالين بقوة جدا في التطوير، من مميزات التركي إن سعره منخفض وبيلبي رغبات الكثير من الهواة الجدد في انهم يمتلكوا بندقية ذات قوة جيدة وشكل مناسب وسعر في متناول اليد.

البنادق التركي تعتبر الخيار الأمثل للبداية لو بتبحث عن منتج جيد وسعره في متناول اليد، وكمان سهل في إعادة البيع ومع بعض اللمسات الفنية هيكون بديل مقبول لنماذج أخرى أعلى سعراً.
أهم الشركات:
  • كرال آرمز: شركة كرال من الشركات الرائدة ومنتجاتها اكتسحت الأسواق خلال ال 7 سنوات الماضية واشتهرت بعدة موديلات في السوق المصري أثبتوا كفاءة كبيرة جدا سواء في الأداء أو في السعر.
بالإضافة لعدة شركات متوفر لهم منتجات لكن مش بنفس شهرة الكرال مثل هاتسان - آرال - سترونج .. وغيرهم
وكل شركة عندها قائمة طويلة من المنتجات والموديلات اللي بتختلف في الشكل والجودة وطريقة التعشيق وطبعاً السعر.
كرال فيبر




كرال PCP

كرال PCP

الشركات الصينية

الصين وكعادتها في الكثير من الصناعات دخلت مجال صناعة البنادق الهوائية بقوة، وعلى عكس كثير من شركات العالم الصين تهتم أكثر بكمية المبيعات المعتمد على السعر الأقل، ولا تستثمر كثيراً في بناء علامات تجارية قوية، لذلك هنشوف ان المنتجات الصينية في البنادق كثيرة لكن غير معروف لها إسم لامع مثل بقية شركات العالم.

أهم الشركات:

  • الصقر الفضي: وتعتبر من البنادق المتميزة جدا من ناحية القوة والجودة والسعر، واللي أحدثت ضجة كبيرة في السوق في بداية انتشارها وأثبتت انها بنادق تستحق الاقتناء بالفعل ومنها الصقر الفضي 206 شبيه 350 مجنوم و 303 ذات العتلة السفلية وغيرهم.
  • إس بي ايه SPA: ودي شركة أو نقدر نقول مصنع من أكبر مصانع العالم والمسئول عن تصنيع الكثيييير من موديلات البنادق الهوائية اللي بنشوفها في الأسواق بما فيها الصقر الفضي نفسه (ودي معلومة ممكن تكون نادرة للكثيرين) وكمان هو اللي صنع بنادق (بام) الشهيرة وهي تقليد النماذج الألمانية، والمصنع دة بيصنع البنادق بحسب الجودة اللي يطلبها العميل وهنلاقي من منتجاته مثلا بندقية B11 وB12 بمختلف فئاتهم اللي يعتبروا من أشهر البنادق ذات السعر المنخفض في السوق، وكمان بينتجوا بنادق PCP متوسطة الجودة.
  • هيوبن: وتعتبر من الشركات الصينية الحديثة ولم تنتج إلا بندقية واحدة نصف أتوماتيكية فريدة من نوعها ولم تأخذ نصيبها من الانتشار.


بندقية PCP من SPA

بندقية اسبرينج B3

بندقية PCP من SPA

بام الصينية تقليد ديانا 52

الصقر الفضي 



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *